.1

RISKUTBILDNING

.5

FÖRARPROV PÅ TRAFIKVERKET

Hos oss kan man ta körkort för automat eller manuell personbil.

Att ta körkort ska vara roligt! Då lär man sig både snabbare och mer för livet!

På vår e-handel kan du köpa material till din utbildning eller boka dig på något kurstillfälle.

KÖRKORSTILLSTÅND

För att kunna börja övningsköra och påbörja din körkortsutbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd. Det gör du enklast genom att besöka Transportstyrelsen och loggar in med ditt Bank id. Du fyller i ansökan och skickar allt elektroniskt. Vi hjälper dig med syntestet som måste genomföras i samband med ansökningen. Boka en tid på Trafikskolans kontor så hjälper vi dig med ditt syntest.

PRIVAT ÖVNINGSKÖRNING

Du som ska vara handledare vid privat övningskörning för behörighet B ska ha genomfört en introduktionsutbildning innan du kan bli godkänd som handledare. Både du som önskar bli handledare vid privat övningskörning och eleven du önskar bli handledare för måste genomföra introduktionsutbildningen. Läs mer på Transportstyrelsen eller boka in dig på kursen via vår  e-handel.

TEORI OCH KÖRUTBILDNING

Det är viktigt att du tränar på teori samt praktisk övningskörning samtidigt. Att jobba med dessa ämnen parallellt hjälper dig att skapa förståelse och gör det enklare för dig att nå målet både snabbare och mer kostnadseffektivt. När du skriver in dig som elev hos oss på Niklas Trafikskola hjälper vi dig att anpassa utbildning för dig. Alla lär sig på olika sätt och det är det som gör vårt jobb så roligt. Vi jobbar med böcker, webbaserad teori, simulatorlektioner, traditionella teorilektioner eller varför inte enskilda teorilektioner. I praktiken erbjuder vi enskilda lektioner som grupplektioner.

RISKUTBILDNING DEL 1

Riskutbildning del 1 för personbil är en obligatorisk kurs att genomföra tillsammans med din körkortsutbildning. Riskettan handlar om rattfylleri, drogmissbruk och trötthet samt andra risker i trafiken. Man behöver inga förkunskaper vid kurstillfället.Besök vår    e-handel för att boka dig till kursen.

RISKUtBILDNIGN DEL 2

Riskutbildning del 2 för personbil belyser svårigheterna med körning såväl på halt underlag som körning under andra förhållanden och möjligheterna att undvika risker förknippade med sådan körning. Utbildningen syftar också till att eleven ska inse hur risken för olyckor är relaterat till hastighet och väglag samt hastighetens och skyddsutrustningens betydelse vid trafikolyckor. Genom att förstå detta samband förväntas eleven få förståelse för betydelsen av att anpassa sin hastighet, köra med säkerhetsmarginaler och undvika risker. Utbildningen syftar dessutom till att ge eleven möjligheter till en realistisk värdering av sin körförmåga.Eleven ska ges utrymme för reflektion och diskussion av vad som upplevts under utbildningen. När Riskutbildning del 2 genomförs, ska eleven vara i slutskedet av förarutbildningen.

FÖRARPROV PÅ TRAFIKVERKET

Kunskapsprovet mäter att du har de kunskaper som krävs för att vara en trafiksäker och miljömedveten förare. Provet mäter dina kunskaper inom fem områden.

1. Fordonskännedom och manövrering.

2. Miljö

3. Trafiksäkerhet

4. Trafikregler

5. Personliga förutsättningar

När du gör ditt körprov ska du kunna visa att du självständigt kan tillämpa dina kunskaper i praktiken.

Tänk på att vara väl förberedd!