f.a.q.

DU har en fråga. vi har svaret.

Nedan listar vi några av de vanligaste frågorna som vi får. Kolla gärna igenom dessa för att se om du kan få svar på just din fråga.

Personbil

Vad kostar ett körkort?

Vad ett körkort kostar är högst individuellt och beror till stor del på om du mängdtrännar hemma, hur mycket teori du studerar och hur lätt du har för att köra bil och lära dig nya saker.

Hur lång tid tar det att ta ett körkort?

När du skriver in dig hos oss på Niklas Trafikskola försöker vi göra upp en plan tillsammans med dig. Efter dina behov försöker vi komma fram till vad som är bäst och snabbast till ett körkort för just dig. Det kan ta allt från 2 veckor och uppåt.

När kan jag genomföra riskutbildning del 2?

Riskutbildning del 2 är en praktisk kurs som ska genomföras mot slutet av din praktiska körutbildning. Våra lärare kommer tala om för dig när du är redo att genomföra kursen. Att genomföra kursen för tidigt kan leda till ett underkännande.

Vilka språk utbildar ni på?

Hos oss kan du ta körkort på Svenska och Engelska. Vi erbjuder även teorimaterial på Arabiska, Persiska och Kurdiska mm. Du hittar samtliga böcker via vår e-handel. Andra språk än Svenska och Engelska kräver tolkhjälp.

Motorcykel

Ansökan körkortstillstånd

För att få övningsköra och avlägga ett förarprov måste du inneha ett körkortstillstånd. Detta gäller oavsett vilken körkortsbehörighet du söker. Ett körkortstillstånd är kostnadsfritt och giltigt i 5 år.

För att få ett körkortstillstånd krävs det att du skickar in en hälsodeklaration samt ett synintyg till Transportstyrelsen. När Transportstyrelsen får in din ansökan tar de hänsyn till dina personliga och medicinska förhållanden för att göra en bedömning om du är en lämplig förare eller inte. Gå till ansökan.

Synundersökning

Börja med att boka en tid hos en optiker för att genomföra synundersökning, det kan du göra antingen innan eller efter att du via transportstyrelsens hemsida ansökt om körkortstillstånd. Kravet för att kunna få köra mc är att du minst har 0,5 i synskärpa.

Vad kostar ett körkort?

Hur lång tid tar det att ta ett körkort?

När kan jag genomföra riskutbildning del 2?

Vilka språk utbildar ni på?